Anode failliet door hoge gasprijzen

Ook Anode Energie failliet door de hoge energieprijzen

Femke 3 december 2021
Leestijd 3 minuten Categorie: Energie,

Opnieuw heeft een Nederlandse energieleverancier faillissement aangevraagd als gevolg van de hoge gasprijzen. Hiermee komt het aantal faillissementen van energiebedrijven in nog geen twee maanden tijd op vier. Eerder gingen al Welkom Energie, Enstroga en Allure Energie ten onder door de steeds maar stijgende energietarieven. Dit faillissement van Anode heeft echter ook verstrekkende gevolgen voor klanten van AGEM, Ampeer, BLIQ, Gezinsenergie, Green Dutch Energy, Hilverstroom en Nedergy. Hoe dat zit lees je in dit artikel.

Anode Energie levert ook via wederverkopers

Anode Energie is met zo’n 14-duizend klanten een relatief kleine energieleverancier. Het levert energie aan met name kleinverbruikers, meestal consumenten, maar ook aan ongeveer 140 grootverbruikers. Dit doet men voor ongeveer 5000 klanten rechtstreeks onder de eigen merknaam, maar de resterende ongeveer 9000 klanten nemen energie af via een wederverkoper van Anode.

Deze wederverkopers zijn bekend onder de namen Nedergy, Green Dutch Energy, Ampeer, Hilverstroom, BLIQ, Gezinsenergie en AGEM. Wat de gevolgen zijn voor deze wederverkopers is nog niet helemaal duidelijk, maar dat het gevolgen heeft voor deze klanten is zeker. De leverancier van deze energiebedrijven, Anode, kan immers niet meer leveren. Bovendien hebben deze bedrijven zelf geen leveringsvergunning, zij maakten gebruik van de vergunning van Anode, maar die is nu dus ingetrokken.

Ook andere leveranciers gebruikten de leveringsvergunning van Anode

Deze kleinere energiebedrijven die hun energie van Anode afnamen komen hierdoor ook in problemen.

De klanten van deze wederverkopers zullen daarom net als de rechtstreekse klanten van Anode worden ondergebracht bij een andere energieleverancier mét leveringsvergunning. Dit kunnen dus niet de wederverkopers zelf zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) regelt deze overstap en bepaalt welke energieleverancier de klanten krijgen toegewezen.

Klanten blijven energie geleverd krijgen

Klanten van Anode Energie en de voorgenoemde wederverkopers hoeven niet bang te zijn dat zij door het faillissement afsloten worden van gas en licht. De wet bepaalt namelijk dat de levering van energie in dit soort situaties gegarandeerd is, de ACM ziet hierop toe.

Het is echter wel zo dat het energiecontract met Anode wordt ontbonden, ook als dit contract was afgesloten via een wederverkoper. Van de nieuwe energieleverancier zullen de klanten een voorstel voor een nieuw contract ontvangen, tot die tijd zal het variabele tarief van deze leverancier gelden. Vrijwel zeker zullen deze nieuwe tarieven fors hoger liggen dan de tarieven van de vaste contracten van Anode.

Ook eventueel beloofde bonussen of cashbacks zullen niet meer uitbetaald worden of verrekend worden met de jaarafrekening, een nieuwe leverancier is hier althans niet aan gebonden. Hetzelfde geldt voor eventueel te veel betaalde voorschotbedragen, het is onwaarschijnlijk dat deze nog verrekend zullen worden.

energielevering Anode klanten gegarandeerd

Klanten van Anode en de andere leveranciers zullen niet in de kou komen te zitten.

Na dertig dagen mogen klanten overstappen

Klanten van Anode of de wederverkopers zitten dertig dagen vast aan de door de ACM toegewezen energieleverancier. Na deze wettelijke overgangsperiode zijn zij vrij om, indien gewenst, over te stappen naar een ander energiebedrijf.

Het kan zijn dat de wedeverkopers Nedergy, Green Dutch Energy, Ampeer, Hilverstroom, BLIQ, Gezinsenergie en AGEM opzoek gaan naar een andere leverancier. Als dat in deze periode van dertig dagen zou lukken kun je als klant wellicht weer terug naar je oude leverancier. Ook zouden deze kleinschalige energiebedrijven kunnen inzetten op een eigen leveringsvergunning. Dit is echter een lang traject en zal in dertig dagen niet lukken, nog los van de haalbaarheid überhaupt.

Blijf op de hoogte van energienieuws

Wil je via de e-mail op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de energiemarkt? Laat hier je e-mailadres achter en wij sturen je een bericht als er nieuws is.

Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.

Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.

Over de auteur

Femke
Femke Vermeer

Na jarenlang te hebben gewerkt in de energie- en telecombranche is Femke absoluut een expert te noemen. Met veel passie blogt zij hier dan ook over.

Gerelateerde artikelen

cv ketel nog steeds populair
Cv-ketels nog steeds populair, ondanks dat we van het gas af moeten

Femke 7 september 2020

In 2019 steeg de verkoop van cv-ketels, en dat al voor het zesde jaar op rij. Best opmerkelijk als je weet dat de regering wil dat we in de toekomst gasloos gaan leven. Nederland van het gas af: het gaat tot nu toe niet bepaald vanzelf. Gaat het op deze manier wel lukken om de doelstelling van het regeringsbeleid te halen: Nederland aardgasvrij in 2050?

prijsplafond uitleg
Het prijsplafond voor energie blijkt zeer complex, hoe werkt het?

Femke 23 december 2022

Vanaf 1 januari 2023 gaat het prijsplafond voor gas en stroom in. Wat in eerste instantie simpel leek, blijkt in de praktijk zeer ingewikkeld. Dat geldt zowel voor de consumenten als voor de energieleveranciers.Wat maakt het prijsplafond voor energie zo ingewikkeld en hoe gaat het werken?

prijsplafond voor energie stopt
Prijsplafond voor energie stopt, is overstappen verstandig?

Femke Update: 22 november 2023

Vanaf 1 januari 2024 komt er een einde aan het prijsplafond voor energie in Nederland. Dit kan gevolgen hebben voor jouw energierekening. Wat is het prijsplafond ook alweer, wat verandert er precies en hoe kun je jezelf het beste beschermen tegen onverwachte prijsstijgingen?

mobiel vast combivoordeel
Meer consumenten profiteren van combivoordeel vast en mobiel bellen

Frank Update: 11 augustus 2021

Een vast én mobiel abonnement bij dezelfde provider afsluiten is populair. Er zijn in Nederland nu al zo’n drie miljoen consumenten die dit hebben gedaan. Providers bieden hierbij aantrekkelijke kortingen en andere voordelen.