Eric 13 september 2020
Leestijd 5 minuten
Categorieën:
Internet & TV,
Mobiel,
Tot in de eerste jaren van deze eeuw was de vaste telefoon nog ongekend populair. Behalve voor bellen gebruikten we de vaste lijn in de jaren 90 ook nog voor faxen en in de jaren rond de eeuwwisseling was deze lijn hét middel om verbinding te maken met het internet. Met van die piepende modems die verbinding maakten met de inbelnummers van de providers. Het lijkt iets uit een ver verleden.
Wat is er gebeurd met de vaste telefoon?
Begin deze eeuw, pakweg tussen 2000 en 2005 stapten we in Nederland massaal over op breedband. Internet via de kabel of ADSL was dé toekomst. Dit maakte inbellen en telefoontikken betalen overbodig. Voor een vast bedrag per maand waren we nu altijd verbonden.
De vaste telefoonlijn, meestal nog via KPN, werd weer gebruikt voor alleen bellen. Maar met de opkomst van de mobiele telefoon en vooral van de smartphone vanaf 2008 werd ook het vast bellen steeds minder populair. De mobiele beltarieven werden door de concurrentie van verschillende netwerken en providers steeds goedkoper. Met de komst van de smartphone konden we zelfs wereldwijd gratis bellen via Skype en later Whatsapp. Ook makkelijk en gratis berichten kunnen sturen (appen) heeft het bellen minder populair gemaakt.
Vast bellen veel duurder geworden
Vast bellen is in de loop der jaren steeds duurder geworden. Doordat de vaste telefoon steeds minder wordt gebruikt worden ook de inkomsten voor de provider minder. Om de netwerken voor vast bellen toch rendabel te houden zijn de beltarieven daardoor fors gestegen.
Kon je begin deze eeuw nog vast bellen voor een paar cent per minuut. Tegenwoordig betaal je bij de meeste providers minimaal 13 cent per minuut voor bellen met de vaste lijn. KPN verhoogde dit onlangs zelfs naar 15 cent. Ook het starttarief is ongeveer dit bedrag.
Een uitzondering is de nieuwe provider Freedom. Deze provider biedt nu vaste telefonie aan waarbij je voor 9 cent per minuut kan bellen zónder starttarief. Maar of dit nu mensen over de streep gaat trekken om toch weer meer gebruik te gaan maken van de vaste lijn valt te betwijfelen.
Voorheen kon je bij veel providers ook nog gratis vast bellen als je belde naar een abonnee die ook klant was bij diezelfde provider. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Ziggo. Maar dit voordeel werd bij vrijwel alle providers jaren geleden al geschrapt. Je kunt nu bij veel aanbieders nog wel een abonnement nemen waarbij je voor een vast bedrag onbeperkt “gratis” vast kan bellen, maar het maandbedrag hiervoor is ten opzichte van mobiele bundels vrij duur.
Mobiel bellen steeds goedkoper
Behoorden pakweg tien jaar geleden de tarieven voor mobiel bellen in Nederland nog tot de duurste in Europa. Tegenwoordig kun je met veel telefoonabonnementen voor weinig of zelfs gratis bellen.
Ook dit heeft de toekomst van de vaste lijn niet geholpen. Waar je vroeger toch maar even de vaste telefoon pakte om een wat langer gesprek te voeren, tegenwoordig ben je omgekeerd juist veel goedkoper uit.
Voor goedkoop bellen kun je nu beter mobiel bellen
Vast bellen is in de loop der jaren veel duurder geworden, mobiel bellen juist goedkoper.
Waarom nog wel een vaste telefoon?
Toch hebben veel huishoudens nog steeds een vaste lijn. In de meeste gevallen is de reden hiervoor dat het onderdeel uit maakt van het alles in 1 pakket dat wordt afgenomen. Soms is er in dit geval niet eens daadwerkelijk een telefoontoestel aangesloten, simpelweg omdat er geen behoefte aan is. Men heeft dan ook nog niet de moeite genomen om de telefoondienst op te zeggen, vaak ook omdat het voor de abonnementsprijs niet of nauwelijks verschil maakt.
Mensen die nog wel bewust voor een abonnement voor vaste telefonie kiezen doen dat omdat ze thuis toch liever via de vaste lijn bellen. Voornamelijk zijn dit de wat oudere generaties die nog zijn opgegroeid met alleen vast bellen. Deze generaties hebben wellicht ook nog steeds het idee dat vast bellen veel goedkoper is.
De vaste telefoon doet het altijd
Anderen die nog bewust voor een vaste lijn kiezen doen dat om een stukje veiligheid of back-up voor de mobiele telefoon. De vaste lijn doet het gewoon altijd, wordt in dat geval gezegd. Dus ook op momenten dat net de batterij van de mobiel leeg is en er een belangrijk telefoontje moet worden gepleegd. Ook kan het vaste nummer dan worden gebruik in geval men niet het mobiele nummer aan bepaalde personen of organisaties wil doorgeven.
De vaste lijn blijft onmisbaar voor bedrijven
Voor bedrijven en andere organisaties is de vaste lijn een ander verhaal. Het voordeel is hier onder meer dat er gebruik kan worden gemaakt van een telefooncentrale waardoor doorverbonden kan worden en dat de hele afdeling onder één nummer bereikbaar is. Met losse mobiele toestellen is dit wat lastiger. Ook komt een vast nummer over het algemeen professioneler en betrouwbaarder over voor klanten. Voor dit laatste argument kunnen kleinere bedrijven of zzp’ers er bij een aantal providers overigens ook voor kiezen om een vast nummer aan hun mobiel toe te wijzen.
Conclusie: moet je nog vaste telefoon nemen?
Deze vraag is niet zo met ja of nee te beantwoorden. Als het je er om gaat om goedkoper te kunnen bellen, dan kun je de vaste lijn beter links laten liggen. Bellen met je mobiel is veel goedkoper en via een app zelfs gratis als de andere kant ook diezelfde app gebruikt.
Voor de overige doelen die in dit artikel zijn genoemd kan de vaste telefoon nog wel meerwaarde bieden. Dus om bereikbaar te zijn of te kunnen bellen in noodgevallen als je mobiel leeg is of het niet doet. Of als je met bepaalde mensen of organisaties liever niet je mobiel nummer deelt komt een vast nummer van pas.
Voor de abonnementskosten die je betaalt voor vast bellen hoef je het in ieder geval niet te laten. Die zijn bij een alles en 1 pakket nihil of zelfs inclusief.
Over de auteur
Eric Hes
Eric is beheerder van KiesZeker en een aantal andere websites. Hij schrijft regelmatig over diverse onderwerpen die aansluiten bij de diensten op deze website.
Tags
- KPN
- Freedom
Gerelateerde artikelen
Mobiele provider Simpel overgenomen door T-Mobile
Frank Update: 17 november 2020
Simpel wordt overgenomen door T-Mobile. Officieel moet de overname nog goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & Markt, maar dat is bij deze overname waarschijnlijk slechts een formaliteit. Het merk Simpel zal vooralsnog gewoon blijven bestaan, alleen de aandeelhouder wijzigt, zo stelt T-Mobile.
Viaplay vanaf 1 maart beschikbaar bij KPN en Ziggo: wat zijn de mogelijkheden?
Frank 2 februari 2022
Streamingdienst Viaplay komt naar Nederland. Het paradepaardje is de Formule 1, maar daarnaast biedt men ook andere sport, films en series. Viaplay is vanaf 1 maart beschikbaar bij KPN en Ziggo en zij maakten onlangs bekend wat de Viaplay-mogelijkheden voor hun abonnees zijn.
Na Vodafone staat 5G nu ook aan bij KPN en T-Mobile
Frank 27 juli 2020
Nadat Vodafone sinds april landelijk 5G aanbiedt op zijn mobiele netwerk, hebben KPN en T-Mobile nu ook hun netwerk hiervoor ingeschakeld. Dit is het vervolg op de uitkomst van de recent afgeronde frequentieveiling, waarbij deze drie netwerkproviders allen in de prijzen vielen.
Oxxio stopt na ruim twee jaar met internet, tv en bellen
Frank 23 april 2021
Oxxio startte begin 2019 met het aanbieden van internet, tv en bellen. Ruim twee jaar later stopt men daar alweer mee, met ingang van 1 juni aanstaande. Waarom stopt Oxxio hiemee? En wat betekent dit voor bestaande klanten?